Marfa Dialogues

Chalk the Block

Teresa Margolles

14-16 October 2011


Ballroom Marfa collaborated with Chalk the Block –- a downtown El Paso public arts initiative -– to install our recently commissioned video work by Teresa Margolles, Irrigación. Originally installed in Ballroom Marfa’s south gallery for the exhibition In Lieu of Unity, we worked with Kate Bonansinga, the director of the Stanlee and Gerald Rubin Center for the Visual Arts at The University of Texas at El Paso (UTEP) and her students to realize the installation in El Paso.

ABOUT IRRIGACIÓN

Teresa Margolles’ art exposes the current violence in Mexico, specifically the North. Irrigación contributes to this artistic expression by conveying a moving image of a water truck on the road between Alpine, TX and Marfa, TX. Margolles videotapes the truck from behind as it dispenses 5000 gallons of water that is mixed with blood, excrement and other bodily matter that the artist collected from multiple sites of violence in Cd. Juarez by placing moistened fabric over the crime scene. The automobile procession relates the waste of life to the waste of water in the desert.

The artist selected various issues of Mexican periodicals that featured violence on their front page. All of them were published during the first quarter of 2010 when more than 500 people were murdered in Cd. Juarez. Each paper is preserved and presented in a forensic bag such as that used to gather evidence at a crime scene.

Teresa Margolles was born in Culiacan, Sinaloa, Mexico is 1963 and currently resides in Madrid, Spain. Her art education took place at La Dirección de Fomento a la Cultura Regional del Estado de Sinaloa. She holds a Communications Science degree from Universidad Autónoma de Mexico (UNAM) and a diploma in Forensic Services awarded by SEMEFO (Spanish acronuym for MEdical Forensic Services). For the past 20 years Margolles has been very active in the art scene and earned awards for many of her projects. In 2009 she represented Mexico in La Biennale di Venezia.

Margolles states, “The power of art scares me so much. I realized that I didn’t know how to talk about human loss, human pain. I thought my own pain was the most important, but then I discovered that there is collective pain. I am frightened by death, by what’s happening in the world. I am scared of the twin tower falling, I’m scared of war. It really scares me to work in the morgue because the people there know what pain is. Although I must say that working with live people is much harder than working with dead people, and even more painful.” –As quoted by Santiago Sierra in BOMB Magazine in 2004


COMO IRRIGACIÓN

El arte de Teresa Margolles expone el estado de violencia actual en México, específicamente en la zona norte del país. Su obra Irrigación contribuye a esta expresión artística plasmando una imagen animada que consiste en describir el trayecto de un camión de riego en la carretera entre Alpine, Texas y Marfa del mismo estado. Margolles, que viaja en un auto detrás del camión, filma entonces su trayecto mientras riega 5,000 galones de agua mezclada con sangre, heces fecales y demás materia obtenida por la artista en múltiples escenas de crímenes violentos en Cd. Juárez al colocar revestimientos de tela húmedos sobre la escena del crimen. La procesión vehicular tiene una relación de la vida con el desperdicio de agua en el desierto.

La artista selecciono varias ediciones de periódicos Mexicanos que en su portada publican la situación violenta en su primera plana. Las planas seleccionadas fueron publicadas durante el primer curarto del 2010, año en el cual mas de 500 personas fueron asesinadas en Cd. Juárez Esta colección de publicaciones es presentada y preservada individualmente en bolsas de plástico utlizadas en servicios forenses para recabar evidencia en escenas de crimen.

Teresa Margolles nació en Culiacán, Sinaloa, México en 1963 y actualmente reside en Madrid, España. Su educación artística fue frojada en La Dirección de Fomento a la Cultura Regional del Estado de Sinaloa. Es egresada de la Universidad Autónoima de México (UNAM) en Ciencias de la Comunicación así mismo, obtuvo su diploma otorgado por Servicios Medicos Forenses (SEMEFO) en México. Durante las ultimas dos décadas la actividad de Margolles en la escena artística ha sido reconcida en diversos proyectos y en el 2009 represnto a México en La Biennale di Venezia en Italia.

Margolles comenta: “Le temo mucho al poder del arte. Me di cuenta que no sabia como expresarme en referencia a la muerte humana, el dolor humano. Pensaba que mi dolor era el mas importante, fue entonces cuando descubrí que hay un dolor colectivo. Le temo a la muerte, a lo que pasa en el mundo. Le tengo miedo a la guerra. Realmente me da miedo trabajar en la morgue pr que la gente ahí sabe que es el dolor. Así mismo debo confesar que trabajar con gente con vida es mucho mas difícil que trabajar con cadáveres, y mucho mas doloroso” –Esto al ser entrevistada por Santiago Sierra para la publicación BOMB Magazine en el 2004

    Special thanks to Susan Kim and Kate Bonansinga and her students for all their help.