Plan Your Vote

Newsroom

Kite Symphony, Four Variations – [Sinfonía Cometa, Cuatro Variaciones]

25 Jun 2020

 

BALLROOM MARFA PRESENTA

Kite Symphony, Four Variations—Roberto Carlos Lange y Kristi Sword

Lanzamiento: el viernes 26 de junio del 2020

 

MARFA, TX – Ballroom Marfa se enorgullece en presentar Kite Symphony, Four Variations [Sinfonía Cometa, cuatro variaciones] de Roberto Carlos Lange, una obra inspirada en las partituras gráficas de la artista visual Kristi Sword. El 26 de junio, Lange (ampliamente conocido por su nombre artístico, Helado Negro) lanzará cuatro piezas musicales recién comisionadas por Ballroom Marfa en Bandcamp. El 25 por ciento de las ganancias será donado a Texas RioGrande Legal Aid, una firma de abogados sin fines de lucro que brinda servicios legales gratuitos a residentes de bajos ingresos. Esta colección de música es una extensión del proyecto multidimensional más amplio, Kite Symphony [Sinfonía Cometa], que se estrenará este otoño por medio de Ballroom.

Las dinámicas notaciones gráficas de Sword, con su ritmo particular, representan visualmente la música a través de símbolos que quedan fuera de la notación tradicional y guían estas cuatro composiciones musicales para que exploren libremente la ligereza de momentos efímeros provocados por los elementos, animando al oyente a meditar sobre su entorno inmediato.

Lange unió fuerzas con el compositor electroacústico Rob Mazurek y la violista Jeanann Dara, y juntos usaron una variedad de técnicas colaborativas para la creación de sonido en estas piezas. Las nuevas composiciones fueron grabadas en la Marfa Recording Company durante la residencia de Lange y Sword en Marfa, a lo largo de la cual desarrollaron Kite Symphony, que consiste en una nueva película impresionista no lineal, una musicalización en vivo y un cuerpo de obra escultórica que explora el paisaje del desierto de Chihuahua a través del viento, el sonido y la luz.

Para Kite Symphony, Lange y Sword capturaron sonidos generados por la interacción del viento con cometas voladoras, instrumentos hechos a mano y varios objetos sonoros, dándole forma a las fuerzas invisibles del paisaje del Oeste de Texas. Lange y Sword comenzaron a trabajar en este proyecto en Marfa en marzo del 2020, cuando la pandemia de coronavirus empezó a propagarse. Lo que originalmente iba a ser un viaje de tres semanas terminó siendo una residencia de tres meses. Los artistas aprovecharon este tiempo para profundizar en su práctica colaborativa y ampliar su visión de Kite Symphony a través de esta colección de música.

Colaborar durante una pandemia resultó ser desafiante pero fructífero. El distanciamiento social llevó a Lange a experimentar con diferentes modos de crear y grabar sonido con Sword, Dara y Mazurek. Durante sesiones presenciales de improvisación, siguiendo el distanciamiento recomendado, Lange pidió a los músicos que reflexionaran sobre las partituras visuales y que respondieran a preguntas relacionadas con sus experiencias en el paisaje. Luego, utilizó las respuestas colaborativas como material de partida para sus composiciones.

Lange describe las cuatro variaciones como una colección de piezas sonoras impresionistas e invita al oyente a abrir los oídos al cielo, al sonido de los cactus y a la sensación del viento sobre la piel. Las canciones se lanzarán exclusivamente en el Bandcamp de Ballroom Marfa el 26 de junio del 2020. Suscríbete a nuestra lista de correo para estar al día en las novedades de Kite Symphony.

Este proyecto fue organizado por la directora de programas de Ballroom Marfa, Sarah Melendez.


Acerca de Roberto Carlos Lange

Roberto Carlos Lange, conocido como Helado Negro, es nativo de Florida del Sur, hijo de padres inmigrantes ecuatorianos y radica en Brooklyn. La música que crea bajo el nombre de Helado Negro explora su identidad latinx y las sensibilidades pluralistas a través de letras personales y un avant-pop político. En el 2019, fue galardonado con la beca United States Artists Fellowship en Música, así como la beca Grants to Artists de la Foundation for Contemporary Arts. Lange también colabora constantemente en proyectos con numerosos artistas entre los que se encuentran Sufjan Stevens, Julianna Barwick (como Ombre), Devendra Banhart, Helga Davis y Xenia Rubinos. Helado Negro se ha presentado en distintos espacios, desde bares y foros hasta organizaciones culturales como The Wexner Center, Columbus, OH; The Getty Center, Los Ángeles, CA; Margulies Warehouse, Miami, FL; Club 2 Club, Turín, Italia; Millenium Park, Chicago, IL; el Pérez Art Museum Miami, FL, y el Museum of Modern Art, Nueva York, NY.

 

Acerca de Kristi Sword

Kristi Sword es una artista visual cuya obra se centra en la escultura cinética a pequeña escala y el dibujo. Su entrenamiento formal en joyería fue la puerta de entrada a su trabajo escultórico. Recibió la licenciatura en Bellas Artes del Savannah College of Art and Design y la maestría en el mismo campo de SUNY New Paltz, ambos grados en Metales y Joyería. La obra de Sword ha sido expuesta en el centro cultural 92nd Street Y en Tribeca, así como en el espacio de proyectos de la NARS Foundation en Brooklyn. Ha realizado el arte para las portadas de discos de Helado Negro y Warm Ghost y ha completado las residencias artísticas en el Oregon College of Art and Craft y en la Marble House.

 

Acerca de Texas RioGrande Legal Aid

Texas RioGrande Legal Aid (TRLA) es una firma de abogados sin fines de lucro que trabaja en 68 condados de la región sureste de Texas y ayuda a clientes de bajos ingresos a encontrar seguridad, a proteger sus derechos fundamentales y a preservar su estabilidad económica. Por ejemplo, TRLA representa a víctimas de violencia doméstica, veteranos a quienes se les han negado sus beneficios legítimos, jóvenes en el sistema de familias de acogida, adultos mayores, personas con discapacidad, trabajadores agrícolas migrantes y consumidores que han sido víctimas de fraude. La misión de TRLA, fundada en 1970, es promover la dignidad, autosuficiencia, seguridad y estabilidad de los tejanos de bajos ingresos a través de la asistencia jurídica civil y la educación sobre sus derechos.

 

Acerca de Ballroom Marfa

Fundada en el 2003 por Virginia Lebermann y Fairfax Dorn, Ballroom Marfa es una organización sin fines de lucro 501(c)3 y un espacio dinámico dedicado a las artes culturales contemporáneas que se alberga en un salón de baile reconvertido que data de 1927. La misión de Ballroom Marfa es servir a las comunidades artísticas locales, regionales, nacionales e internacionales y dar apoyo al trabajo de artistas, tanto emergentes como reconocidos, de todos los medios: artes visuales, cinematografía, música y performance.

 

San Cha: Interview at Border Beats and Babes

13 Feb 2018

 

Check out a recent interview with San Cha on Border Beats and Babes, a radio program hosted by Ballroom’s own Gabriela Carballo on Marfa Public Radio.

The way these traditional themes are interwoven with lyrics about radical queerness and intersectional feminism (she often performs topless, forcing viewers to confront the reality of her brown, femme body) are part of what makes her so compelling and captivating as an artist – Bandcamp

Listen to more of San Cha on Soundcloud.

Artforum: Rafa Esparza on “Browning the White Cube”

28 Nov 2017

Rafa Esparza talks about his Tierra. Sangre. Oro. exhibition with Kate Green at Artforum …

My interest in browning the white cube—by building with adobe bricks, making brown bodies present, and collaborating—is a response to entering traditional art spaces and not seeing myself reflected. This has been the case not only physically, in terms of the whiteness of those spaces, but also in terms of the histories of art they uphold.

Adobe bricks are loaded; they signify brownness, the land, and labor. They also reference my own history: my father’s practice of working with adobe and my experience of adobe brickmaking as a collaborative process. By building with adobe in galleries I am bringing all of this—and the muddy history of American soil, colonization, and progress—into a traditionally white context.

Keep reading in Artforum.

ArtNEWS Interviews Ballroom Marfa’s New Executive Director

14 Nov 2017

Photo: Emma Rogers

ARTnews’ Maximilíano Durón talks with Ballroom Marfa Executive Director and Curator Laura Copelin about her recent promotion and vision for the organization.

Copelin sees Ballroom Marfa, which is located in a converted dance hall from the 1920s, as a continuation of the daring artistic vision that Judd first had for the town. “My vision for Ballroom Marfa is very much a continuation of the spirit of its founding: to create new work that wouldn’t be possible anywhere else,” she said.

Copelin said she will continue to focus on commissioning new work that will “really expand the conversation to include disciplines that aren’t usually included in the contemporary-art conversation,” mainly focusing on the ecological and natural sciences and how they are part and parcel to the rich landscape of Marfa, as well as maintaining an on-going dialogue with the town’s community.

“I like to think about collaboration with the community, as opposed to engagement,” Copelin said. “We have such a rich ground to work with in Marfa, with this incredible creative and cultural heritage. We want to contribute to what’s happening and amplify what’s special about this place, and amplify new work by artists who deserve to have a platform to make art.”

Keep reading at ARTnews.

JD Samson & MEN at the Tierra. Sangre. Oro. Opening

26 Aug 2017

The art/performance collective MEN will join us in the courtyard for the Tierra. Sangre.

Oro. opening reception! MEN is led by LeTigre’s JD Samson and Michael O’Neill. These legendary artists believe in the radical potential of dance music and its power to demand liberties through invention and play. The New York Times describes Samson as “a powerful force at the intersection of lesbian, feminist culture and popular music,” and as someone keeping “the term ‘feminist electro-punk artist’ on the map.” Bitch Magazine says MEN’s 2013 album “is an upbeat, fiery electronic album that you can put on repeat three times in a row and still want to hear again.” They’re traveling to Marfa for their first show in years.
Their set begins at 8:30pm, and is not to be missed. To hear more of their music, visit the JD Samson & MEN Bandcamp page. The performance is free, and open to the public. RSVP on Facebook. The evening will also feature tacos by Vicente Celis, and cold refreshments from Big Bend Brewing Co. and SAVED Wines.

Tierra. Sangre. Oro. Opens August 25

25 Aug 2017

Photo via @maeamaria Tierra. Sangre. Oro.
Friday, August 25th
Opening Reception 6 – 8:30 • Live music from JD Samson & MEN at 8:30
Join us for the opening reception of Ballroom’s fall exhibition Tierra. Sangre. Oro., an exhibition envisioned by artist Rafa Esparza. The program will include new installation, performance, and sculptural work from Esparza alongside collaborations and contributions from artists Carmen Argote, Nao Bustamante, Beatriz Cortez, Timo Fahler, Eamon Ore-Giron, and Star Montana. The reception is free and open to the public. There will also be free brews by Big Bend Brewing Company and wine from SAVED, and Vicente Celis will be serving his famous tacos. More info on Facebook.

Join Ballroom Marfa at The Capri!

7 Jun 2017

As part of Ballroom Marfa’s spring membership drive we’re hosting a cocktail hour at the Capri on Wednesday, June 7 from 6-8pm. The Capri is generously offering a complimentary hibiscus margarita with the purchase of a Ballroom Marfa membership.

Locals can join Ballroom at a special $25 level for this night only! Music will be provided by Stephen Rabourn of the Marfa Public Radio: KRTS program Remote Soundtracks.

New Ballroom Marfa Rewards!

5 Jun 2017

Contributions from Ballroom Marfa members bring new artwork and inspiring ideas into the world. We’d like to offer you something in return. We’re introducing an fresh new collection of Ballroom Marfa merchandise as part of our spring membership campaign.
These items are only available currently to members,

Marfa Myths Highlights, Photos + Thanks

15 Mar 2017

Marfa Myths 2017: Holy cow! We can’t believe it really happened — a year in the making and over in a magical flash. Big love to our partner Mexican Summer; all of the local heroes that worked so hard to create an amazing experience; and all the folks who came from near and far, who made it so special. Some of our highlights…

No Nombres performing outside Marfa Public Radio, March 11, 2017. Photo by John Vogler.

No Nombres performing outside Marfa Public Radio, March 11, 2017. Photo by John Vogler.

During the festival, Marfa Public Radio graciously hosted an East-meets-West on-air partnership with Brooklyn’s The Lot Radio. A slew of incredible artists stopped by for interviews, DJ sets, and live performances (we currently have Chulita Vinyl Club‘s DJ set on repeat).

Watch the full archive.

Matt Craven's children's collage workshop at Marfa Studio of Arts, March 11, 2017. Photo by John Vogler.

Matt Craven’s children’s collage workshop at Marfa Studio of Arts, March 11, 2017. Photo by John Vogler.

Our artist-in-residence, Matt Craven, held an awesome children’s collage workshop on Saturday morning during the festival. Big thank you to all the children who attended, Marfa Studio of Arts, and Rae Anna Hample, who helped guide the workshop. We hope the future is a little brighter with collage artists.