Marfa Dialogues

Hyperobjects

April 13, 2018


Hyperobjects
Curated by Laura Copelin and Timothy Morton
April 13, 2018


Ballroom Marfa is in the research phase for Hyperobjects, a group exhibition scheduled to open in spring 2018. The project is co-organized by Dr. Timothy Morton and Ballroom Curator Laura Copelin. Hyperobjects takes its name and organizing principles from Morton’s 2013 book. In Morton’s writing, hyperobjects are “entities that are so massively distributed in time and space as to transcend spatiotemporal specificity, such as global warming, styrofoam, and radioactive plutonium.” This exhibition uses ideas from Morton’s theory to confront the overwhelming scale of today’s ecological crisis. The project will include objects and installations from the world of contemporary art alongside objects sourced from the local environment. Hyperobjects seeks encounters with objects that spark dreams of new futures.

Morton and Copelin will select artists whose work demonstrates the ability to walk the public through a direct, sensory experience of hyperobjects. As phenomena such as climate change and the biosphere do not fit normal configurations of exhibition space, the curators will commission work for Hyperobjects that is experiential, highly immersive, fluctuates wildly in scale and volume, and that incorporates non-art objects.

Timothy Morton is Rita Shea Guffey Chair in English at Rice University. He gave the Wellek Lectures in Theory in 2014 and has collaborated with Björk, Haim Steinbach and Olafur Eliasson. He is the author of Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World (Minnesota, 2013), Dark Ecology: For a Logic of Future Coexistence (Columbia, 2016), Nothing: Three Inquiries in Buddhism (Chicago, 2015), Realist Magic: Objects, Ontology, Causality (Open Humanities, 2013), The Ecological Thought (Harvard, 2010), Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (Harvard, 2007), eight other books and 160 essays on philosophy, ecology, literature, music, art, architecture, design and food. He blogs regularly at ecologywithoutnature.blogspot.com.

    Hyperobjects
    Abril 13, 2018


    Ballroom Marfa se encuentra en la fase de investigación para Hyperobjects, una exhibición programada para la primavera 2018. El proyecto es co-organizado por el Dr. Timothy Morton y la curadora de Ballroom Laura Copelin. Hyperobjects toma su nombre y principios de organización de el libro de Morton del 2013. En los escritos de Morton, los hyperobjetos son ‘entidades que han sido tan masivamente distribuidas en el tiempo y espacio que trascienden en la especificad espacio-temporal, como el calentamiento global, la espuma de polietileno, y el plutonio radioactivo.’ Esta exhibición usa las ideas de Morton de la teoría ecológica la cual confronta con una abrumadora escala de la crisis ecológica del hoy por hoy. El proyecto incluye objetos en instalaciones de el mundo de arte contemporáneo así como objetos extraídos de el ámbito local. Hyperobjects busca encontrar objetos que precipiten sueños de nuevos futuros.

    Morton y Copelin seleccionaran artistas los cuales su trabajo demuestra la habilidad de encaminar al publico en una experiencia directa con los hyperobjetos. Los artistas que estan bajo consideración varían desde establecidos a emergentes. Incluyendo a Jae Rhim Lee, Rachel Rose, Emilija Škarnulytė, y Tara Donovan, entre otros. Así como el fenómeno del cambio climático y la biosfera los cuales no caben en configuraciones regulares de espacio de exhibición, los curadores comisionaran trabajo para Hyperobjects que es: experimental, altamente inmersivo, fluctuante en escala y volumen y el cual incorpora objetos no-artísticos.

    Timothy Morton es la cabecilla de Ingles del Rita Shea Guffey en la Universidad Rice. Impartio las conferencias Wellek en teoria en el 2014 y ha colaborado con Björk , Haim Steinbach y Olafur Eliasson. Es el autor de Hyperobjets: Philosophy and Ecology after the End of the World (Minnesota, 2013) Dark Ecology: For a Logic of Future Coexistence (Columbia, 2016), Nothing: Three Inquiries in Buddhism (Chicago, 2015), Realist Magic: Objects, Ontology, Casuality (Open Humanities, 2013), The Ecological Thought (Harvard, 2010), Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics (Harvard, 2007), ocho libros mas y 160 ensayos en filosofia, ecologia, literature, musica, arte, arquitectura, diseño y comida. Escribe blogs regularmente en ecologywithoutnature.blogspot.com.